Al llarg de la història contemporània, sobretot a partir del segle XX, s’han anat succeint diferents innovacions disruptives que han modificat la nostra manera de viure. Perquè una novetat tecnològica es pugui considerar disruptiva, ha d’implicar l’aparició de nous productes o serveis que comportin la desaparició de models anteriors i/o que creïn noves necessitats inexistents anteriorment.

Per exemple, casos d’innovació canibalitzadora d’un model anterior, o creació de noves necessitats:

  • La navegació per GPS enfront del mètode clàssic amb cartografia i mapes.
  • Televisors plans enfront dels televisors CRT.
  • La telefonia mòbil enfront de la telefonia fixa.
  • Smartphones enfront de telèfons mòbils sense internet.
  • SMS enfront de la carta, el telègraf, …
  • Internet. Abans de la seva aparició cap de nosaltres teníem la necessitat de comunicar-nos amb altres persones a través dels ordinadors.
  • Xarxes socials, i la necessitat permanent de sentir-nos connectats.

Fixem-nos que en tots els exemples anteriors, si haguéssim preguntat a qualsevol persona just abans d’existir una d’aquestes noves tecnologies, cap d’elles, n’hauria vist ni la necessitat, ni la possibilitat de fer-la possible. Pensem que el problema que tenien: trobar un lloc, comunicar-se amb una altra persona, etc. el tenien sobradament solucionat.

Com ha impactat tota aquesta evolució en el sector de l’automòbil? Si fem una mica de memòria, recordarem com ha anat canviant el missatge del fabricant cap al seu potencial client:

  • Durant molts anys el missatge era clar: potència, prestacions aerodinàmiques, velocitat, resistència.
  • Un cop tots els vehicles van assolir una potència més que suficient per circular per les carretes de qualsevol país occidental, el missatge va evolucionar cap a les classes mitjanes: preu, consum reduït, molts anys de garantia, espai familiar.
  • Totes les famílies estan ja equipades, algunes amb més d’un cotxe. Pràcticament tots els cotxes del mercat disposen de similars prestacions mecàniques i de seguretat. Ara cal tocar la fibra: sensacions, estatus social,  el famós t’agrada conduir?, la intriga del Zincpiritione.
    Ja no ens venen cotxes, ens venen filosofia.
  • Les prestacions de gamma alta i exclusives per a persones d’alt poder adquisitiu arriben al gran públic: el cotxe aparca sol, inclou navegador integrat, sensors d’aparcament, de pluja, de llum solar, etc.
  • Arriba internet. El missatge de venda és: El nostre model té Wifi!

Recapitulem. A quina altra cosa del nostre entorn s’assembla molt l’evolució de l’automòbil? Efectivament, als telèfons!

  • Telèfons i cotxes, en els seus inicis eren un article de luxe només a l’abast dels més rics.
  • Telèfons i cotxes, van crear necessitats disruptives: Comunicar-se amb altres persones llunyanes i desplaçar-se a altres llocs llunyans.
  • Telèfons i cotxes, han arribat a ser un producte de primera necessitat per a la majoria de la població occidental.
  • Telèfons i cotxes, han entrat a Internet.

automobils2

Perquè doncs, si els telèfons van obrir un gran mercat per a la indústria del software (mercat de les apps), no hem de pensar que els automòbils acabaran fent exactament el mateix recorregut?

Ja li comencem a veure la punteta. Alguns fabricants ja incorporen a la pantalla del navegador algunes aplicacions en els seus cotxes, com per exemple:

  • El mateix navegador.
  • Tripadvisor per buscar hotels, restaurants, etc.
  • Facebook.

automobils1

Interior del TESLA S

Què s’està fent malament? Estem introduint al vehicle les mateixes apps que tenim als smartphones, i amb un plantejament molt similar al del telèfon. Error. El cotxe és un entorn molt diferent. Triomfaran aquelles empreses de software que sàpiguen llegir molt bé la diferència entre un entorn i l’altre. De la mateixa manera que Steve Jobs, va saber entendre que tenir una petita pantalla a la mà no era un entorn igual que tenir una gran pantalla amb teclat sobre una taula de despatx.

El software en el sector de l’automòbil haurà de cobrir a 3 clients molt diferents:

  • El mateix vehicle.
    • Marques com Tesla, han apostat molt fort per crear automòbils que són pur software. Recentment van publicar una nova versió del sistema operatiu dels seus cotxes que proporciona un augment de potència considerable a la part mecànica. Fixa’t! La part mecànica del cotxe s’ha convertit en el hardware del telèfon mòbil. És un ferro més o menys estandarditzat que podem fer evolucionar a través de programes!!
    • La conducció amb pilot automàtic complet és bàsicament software que llegeix infinitat de sensors i perifèrics del vehicle. És el mateix que fèiem els programadors als anys 80 i 90 davant d’un PC!!
  • El conductor.
    • El conductor, mentre duri aquest concepte i no ens acabem tots convertint en passatgers, està en un entorn tecnològic molt diferent dels passatgers. Necessita aplicacions que l’ajudin a conduir: Navegador, informació del trànsit, indicadors del vehicle, ajudes a la conducció, comandes per veu, etc.
  • Els passatgers.
    • Els passatgers s’avorreixen!!! No fan res, només estan asseguts contemplant el paisatge. Cal crear-los noves necessitats. I aquí és on està el gran mercat del software!! Aquí és on cal posar la imaginació i el talent dels enginyers per no traslladar simplement les apps del mòbil a la pantalla del navegador. Els passatgers, no tenen pantalla! Potser cal omplir els cotxes de pantalles fixes a les quals cada persona pugui arribar amb comoditat 😉

En resum el software al món del vehicle ha evolucionat molt bé en l’àrea del vehicle, relativament bé en la del conductor i, molt poquet en la part dels passatgers.

I si algú s’anima a crear una xarxa social de vehicles i per a vehicles?

Pensa un article de consum que existeixi a la Terra, i que sigui tan nombrós que es pugui comparar a l’espècie humana: Els automòbils! Són nombrosos com nosaltres, es desplacen arreu del món com nosaltres, però NO es comuniquen com nosaltres! Per què?

Si cada 20 anys aproximadament es renova el parc automobilístic, no seria d’estranyar que la generació de vehicles del 2025 es comuniquin entre ells a través de protocols estandarditzats per informar-se de les seves rutes, consum, velocitats, trànsit, i perquè no?, potser no caldrà que cadascú de nosaltres tingui un vehicle en propietat, sinó que en demanarem un per internet, sortirem al carrer, ens portarà on volem anar i allà el deixarem a l’espera d’un nou passatger. Tesla farà proves pilot a Abu Dabi d’aquests taxis autònoms ben aviat.

Com creus que ens vendran a partir d’ara els nous vehicles als anuncis de la TV?

Apps, apps i més apps!

 

El proper gran mercat del software està en el sector de l’automòbil.
Si t'agrada, comparteix...
FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *