motivacionZoltán Dörnyei, professor de psicolingüística a la Universitat de Nottingham, ha realitzat i publicat nombrosos treballs i llibres sobre la motivació a l’hora d’aprendre segones llengües: “la motivació explica per què les persones decideixen fer una cosa, fins a quin punt ho intentaran i quant de temps estan decidits a dedicar-hi per sostenir aquesta activitat”.

Durant la dècada dels 90, Dörnyei va començar a fer-se un nom en aquest àmbit; va començar a posar de manifest el fet que els centres educatius oblidaven incloure la motivació i els aspectes emocionals en els plans d’estudis. Més endavant, sostenia aquesta idea en els resultats: segons ell, aquests, a llarg termini, són molt més positius si l’ambient a l’aula és més agradable i, en conseqüència, l’aprenentatge és més efectiu.

Aquest professor és, sens dubte, un dels principals impulsors dels aspectes afectius a l’aula, ja que la pedagogia moderna els posa cada vegada més de manifest a les aules. Així, per exemple, a finals de l’any passat, va fer-se viral a les xarxes un vídeo gravat a una aula de la Mainspring Academy (Florida, Estats Units). El motiu: el mètode que utilitzava el professor Chris Ulmer. El vídeo, gairebé de manera automàtica, treu un somriure a tots aquells i aquelles que el miren.

Ulmer dedica cada matí, abans de començar les classes, uns 10 minuts per ressaltar les qualitats dels seus alumnes i fomentar, així, la seva motivació amb frases com “m’agrada tenir-te a classe, ets molt graciós”; “ets un estudiant brillant, ho saps, oi?”; o “jugues molt bé a futbol”. D’aquesta manera, aconsegueix que iniciïn les seves classes amb major motivació i afrontin d’una altra manera totes les dificultats que implica l’aprenentatge.

Els alumnes d’Ulmer són nens i nenes amb necessitats educatives especials; alguns són autistes i altres pateixen danys cerebrals o diferents problemes d’aprenentatge. El vídeo, per tant, evidencia que no tothom és igual, però implícitament subratlla que tothom queda inevitablement implicat personalment en els seus aprenentatges, es tingui l’edat que es tingui. I, en aquesta implicació, són sempre rellevants conceptes com la motivació, el constructivisme, l’ansietat i, sobretot, com demostra Ulmer en el vídeo, l’afectivitat. “Veure els nens i nenes connectar i entendre’s entre ells valida tot allò que faig”, afirmava el professor, en una de les entrevistes a finals del 2015.

motivacion_02CESI seguirem ensenyant amb grups reduïts per fer que tothom se senti d’allò més important en el seu aprenentatge, tot fomentant el fet que els estudiants oblidin les seves debilitats i valorin positivament els seus punts forts. Ho anirem compartint en aquest bloc, on anirem parlant sobre com mantenir i protegir aquest tresor tan valuós que és la motivació.

La motivació
Si t'agrada, comparteix...
FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail
Etiquetat a:            

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *