El negoci que coneixem com a distribució online, va néixer anys enrera, quan supermercats tradicionals com Caprabo van començar a repartir entre els seus clients uns programes Windows que permetien als usuaris encarregar la compra a través d’internet.

Aquest enfocament no va triomfar per diversos motius. El primer és que el comprador havia de tenir uns mínims coneixements d’informàtica per lidiar amb els problemes d’instal·lació del programa, versions, actualitzacions, etc. En segon lloc, les comunicacions no eren de la velocitat que tenim avui dia i per tant fer la comanda implicava dedicar molta estona davant l’ordinador. D’altra banda, els mateixos supermercats no ho havien enfocat bé, ja que el que feien era utilitzar els propis supermercats locals (més proper al client) perquè un empleat preparés la comanda, preparés una ruta del dia, i anés a repartir.

Aquest compendi d’errades de joventut van fer que durant un temps la distribució online no funcionés bé, i en molts casos inclús s’abandonés el model per part de certes cadenes de supermercats.

Els pioners en aquest camp, però, sí que havien encertat en detectar un nou mercat potencial. El dels clients que no volen anar físicament al supermercat a fer la compra setmanal.

Com hi ha influit l’evolució de la informàtica en el model que tenim avui? 

  • Les solucions s’han apropat molt més a l’usuari. Ara li posem les aplicacions a la mà (smartphone, tauletes). Ja no cal seure davant el PC.
  • Les velocitats d’accés a internet s’han incrementat exponencialment. En els inicis si podies enviar la comanda a Caprabo amb una connexió de 1Mbps, eres un afortunat. Avui dia en la majoria de ciutats mitjanes i grans estem per sobre del 20Mbps (ADSL) o 300Mbps (fibra)
  • La intel·ligència artificial, o dit més senzill, l’anàlisi del Big Data facilita molt la gestió de la compra. Ara els nostres proveïdors poden saber els nostres gustos, els nostres productes preferits, la freqüència amb què comprem, on comprem, on no comprem, etc. Ens agradi o no, ni tan sols necessiten el nostre permís per recopilar tota aquesta informació.

Per tant, amb tots aquests mitjans a la mà, no és d’estranyar que apareguessin al mercat empreses com Ulabox, que es defineix com l’antisúper, amb l’oferta típica de qualsevol supermercat incloent productes frescos. Lliuren la compra en 24 h i sense cost si compres per sobre de 59€.

Perquè ara funciona i abans no?

Perquè ha canviat la forma de preparar les comandes. Els grans operadors del mercat online, han entès que no es pot preparar una comanda de la mateixa forma en venda presencial per impuls, o en venda online. Ara cal servir per internet en molt poca estona. El que han fet és crear un negoci completament diferent dels punts de venda presencials (supermercats de barri o grans superfícies). Han creat grans magatzems logístics amb una gestió del procés de recollida de la comanda (picking) optimitzat a la situació física dels productes. El Corte Inglés, per exemple, disposa d’un centre a Madrid on una cinta va movent el “carro de compra” per un circuit i s’atura davant de cada fila on cal agafar un producte. Així al final del circuit el picking està completat. Els empleats no es desplacen pel magatzem, cadascú es cuida de la seva fila, el que es mou són els carrets.

En segon terme, l’usuari ara pot fer la comanda amb apps molt més avançades, còmodes, àgils i ràpides. Ja no fa mandra, posar-se a fer la comanda del súper.

Font: El Periódico Catalunya

On hi ha un nou negoci, tots hi van!

Efectivament, no ha passat gaire temps en què la gran botiga d’internet Amazon, també posi l’ull en el mercat de la distribució d’aliments i productes frescos. Ja sabem que tot el que toca Amazon pot acabar canibalitzat. Qui recorda els pobres venedors de llibres amb botiga física, o tants altres venedors del que sigui, que ara venem a través d’Amazon amb unes comissions del 25% o superiors. Això o tanques.

El servei Amazon Prime ha entrat amb força a grans ciutats com Madrid o Barcelona, i et serveixen la compra fresca en menys de 2 hores!! En algunes ciutats el que fan és posar empleats “in situ” en alguns mercats de productes frescos, i mentre uns van per les parades recollint la comanda que ha fet el client, altres ho emboliquen i gestionen el transport (habitualment amb motoristes).

Encara ho vols més senzill? Cap problema!

Amazon va posar en marxa un sistema de compra per a un producte únic! Compres el Dash Button del producte que vols comprar i cada cop que se t’acabi toques el botó i Amazon te’l porta a casa.

 

 

Queda lloc per als petits distribuïdors?

I tant que sí! Tots aquests gegants de la distribució acostumen a tenir de tot però mal especialitzats. (això va canviant i també n’aprenen ;-)) Els petits el que han de fer és especialitzar-se moltíssim i personalitzar molt el fet de la compra i el servei. Hi ha infinitat de productors de verdures, fuites, càrnis, etc. que opten per fer la distribució directa al client final. Això té com a inconvenient que el client ha de comprar la carn en un lloc, la verdura ecològica en un altre, i això no és molt còmode.

On és la batalla?

En resum, ara la gran batalla està en el domini de la distribució de la compra del “súper” incloent frescos i congelats a les grans ciutats com Madrid, Barcelona, València i les seves àrees metropolitanes. Els principals competidors són Ulabox, Amazon, Corte Inglés, Carrefour i recentment ja s’estan incorporant al nou model els més clàssics com Caprabo, Mercadona (que el seu propi President va dir recentment que la seva web era una “merda” i que invertirien una milionada per posar-se al dia).

Quan es podrà traslladar aquest model a les ciutats mitjanes? Caldrà veure com avancen els models logístics, perquè com he explicat abans ara funciona perquè es concentra el picking en un sol lloc gegant. Si aquests centres de preparació no es poden repartir pel territori, llavors només quedarà millorar en la logística del repartiment a domicili. I sempre hi haurà el handicap que implica que tu com a client has d’estar a casa en la franja horària del lliurament; els productes frescos no es poden deixar en qualsevol lloc.

En aquest documental de La Sexta “El próximo objetivo de Amazon: ganar la batalla online de los productos frescos para fidelizar al cliente para todo”, es fa un relat detallat d’aquesta guerra.

 


Si vols ampliar informació:

Expansión: “El ‘cerebro’ del súper online de El Corte Inglés”
El Periódico: “Amazon desata la guerra del supermercado online”
Cinco Dias: “La batalla del súper online afronta su año decisivo”
Crónica Global: “Los supermercados dan la espalda a la venta ‘online'”
ABC: “El comercio electrónico de alimentos, un sector que no termina de «explotar»”
Ministerio Agricultura.: “Informe del consumo de alimentación en España 2015”
Ainia: “Debate abierto: Hacia dónde va el e-commerce de alimentación en España”
El diario.es: “La otra cara del comercio online: pérdidas, cierres y poca rentabilidad para las pymes”
Bez: “Google, Amazon… ¿y quién más? El pujante negocio del reparto de comida”

Batalla per la distribució d’aliments online
Si t'agrada, comparteix...
FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail
Etiquetat a:                

2 thoughts on “Batalla per la distribució d’aliments online

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *