Un dels més famosos manaments en la Gestió de les Empreses és la “Llei de Pareto” ja que està íntimament relacionada amb l’obtenció de resultats.
Breu història:
La Llei de Pareto, més coneguda com la Regla del 80/20, es deu a Vilfredo Pareto qui la va enunciar per primera vegada a principis del segle XX basant-se en l’anomenat coneixement empíric.
Va observar que la gent en la seva societat es dividia naturalment entre els «pocs de gaire» i els «molts de poc»; s’establien així dos grups de proporcions 80-20 tals que el grup minoritari, format per un 20% de la població, ostentava el 80% d’alguna cosa i el grup majoritari, format per un 80% de població, el 20% d’aquesta mateixa alguna cosa.
Posteriorment en els anys 40 del mateix segle el Dr. Joseph M. Juran va establir l’existència d’un principi universal que va denominar “Els pocs essencials i Els molts trivials”, formulant el principi que “el 20% d’alguna cosa sempre és el responsable del 80% dels resultats”.
La Regla del 80/20 significa que el 20% d’alguna cosa és Essencial i el 80% és Trivial
Vegem com ho podem aplicar en diferents àmbits:
A les Vendes:
– El 20% dels teus clients produeix el 80% dels teus beneficis (i dels teus ingressos).
– El 20% dels teus productes i/o serveis produeixen el 80% dels beneficis (i dels teus ingressos).
– El 20% dels teus venedors realitza el 80% de les vendes.
En el Màrqueting:
– El 80% dels resultats totals obtinguts en les campanyes de màrqueting s’originen tan sols amb el 20% dels elements aplicats.
En un Projecte:
– El 20% de la feina per dur a terme un projecte (el 10% inicial i el 10% final) consumeix el 80% del temps i els recursos.
En el Treball:
– El 20% dels teus empleats causen el 80% dels problemes.
Com pots veure aquesta Llei t’ajuda com a mínim en 2 temes clau que t’ajudaran a millorar la gestió i els resultats de la teva empresa:
En primer lloc Els Clients:
– Sabent que el 20% dels teus clients són els responsables del 80% dels teus ingressos i beneficis, et permet emprendre accions concretes per fidelitzar i retenir aquests clients.
En segon lloc Els Productes i/o Serveis:
– De la mateixa manera sabent que el 20% dels teus productes i/o serveis són els responsables del 80% de les vendes, et permet prendre decisions sobre que fer amb ells: tenir-lo o no al magatzem, determinar el preu, fer promocions, millorar el servei, etc.
Conclusions:
- En el teu negoci has d’identificar aquest 20% que realment importa i que produeix el 80% dels resultats, per utilitzar el teu temps i els teus esforços en “Enfocar-te” només en aquestes coses que són realment útils i produeixen resultats. Identifica aquells clients que generen la major quantitat d’ingressos amb la venda dels teus productes i/o serveis, per donar-los la importància que es mereixen i fidelitzar-los, ells són la sang vital del teu negoci.
- De les coses que un fa durant el dia, el 20% produeix el 80% dels resultats. Aquest 20% essencial ha de ser identificat, i els teus esforços han de centrar-se en aquestes coses.
- La Regla del 80/20 ha de servir com un recordatori diari per enfocar el 80% del teu esforç en el 20% de la teva feina que realment és el que produeix alts rendiments.
- I també a la vida hi ha molts problemes sense importància (80%) i pocs problemes realment importants (20%), enfocar-se en aquest 20% ens permet créixer, no només obtenint millors resultats, sinó també evitant els pitjors, i aquesta és la clau de l’efectivitat.
Desitjo sincerament que assoleixis els teus objectius !